Klarnas big bang på betalmarknaden
Ehandelstrender - En podcast av Urban Lindstedt | Miguru Media AB - Torsdagar
![](https://is2-ssl.mzstatic.com/image/thumb/Podcasts122/v4/f1/6d/78/f16d788d-d6b0-36b6-97f8-bfc7052b10a8/mza_9779407432407918508.jpg/300x300bb-75.jpg)
Klarnas förlängning av kredittiden till 30 dagar samt avskaffade av uppläggningsavgifter, oändliga krediter och påminnelseavgiften sände en chockvåg i betalbranschen i Sverige. Klarna, som dominerar betalmarknaden i Sverige, vill göra konsumentkrediter mer kundvänliga. Frågan är dock om det är e-handlarna som ska betala för Klarnas generositet i framtiden? I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd på Klarna och Peter Hesslin, e-handelschef Postnord. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Postnord eTalk. Klarna har synts mycket i nyhetsflödet i höst. För svensk e-handel är det de förändrade kreditvillkoren för kunder som använder Klarna. Men även köpet av prisjämförelsetjänsten Pricerunner för nio miljarder kronor kommer att förändra svensk och internationell e-handel. Sebastian Siemiatkowski är väldigt tydligt i intervjun att Klarna aldrig kommer att bli en marknadsplats, men det kommer att vara möjligt att köpa synlighet i Klarna-appen i framtiden.