71. Att göra logistiken till ett konkurrensmedel
Ehandelstrender - En podcast av Urban Lindstedt | Miguru Media AB - Torsdagar
![](https://is2-ssl.mzstatic.com/image/thumb/Podcasts122/v4/f1/6d/78/f16d788d-d6b0-36b6-97f8-bfc7052b10a8/mza_9779407432407918508.jpg/300x300bb-75.jpg)
Logistiken är ofta en helt avgörande faktor för att skapa lojalitet hos kunderna i en tid av trolöshet till företag och varumärken. I podcasten eHandelstreder tittar vi närmare på hur vi kan göra logistiken till ett viktigt konkurrensmedel. E-handlare som Zalando, Man of A Kind och Polarn O Pyret testar att hämta returer som ett sätt att skapa lojalitet. Frågan är om hämtreturer är rätt väg att gå? I det 71:a avsnittet av podcasts eHandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Petra Björkeson, affärsutvecklare på strategienheten på Postnord och Fredrik Svedberg, vd på TA-tjänsten Logtrade. Genom att titta på vad kunderna faktiskt värdesätter inom logistiken kan e-handlare komma ett steg närmare kunddriven logistik till skillnad från en logistik som utgår från företagets egna system. En av de viktigaste faktorerna för e-handelskunder är att få tydlig information när och var varan ska levereras, enligt E-barometern Q1 2018. Näst viktigast är enkla returrutiner.