67. ICA sätter ner foten om e-handel
Ehandelstrender - En podcast av Urban Lindstedt | Miguru Media AB - Torsdagar
![](https://is2-ssl.mzstatic.com/image/thumb/Podcasts122/v4/f1/6d/78/f16d788d-d6b0-36b6-97f8-bfc7052b10a8/mza_9779407432407918508.jpg/300x300bb-75.jpg)
Med ICA:s 1,1 miljarder kronor investering i brittiska Ocados e-handelsplattform och teknologi för ett automatiserat lager har Sveriges största detaljhandelsföretag satt ner foten i fråga om e-handel. I podden eHandelstrender diskuterar panelen vad satsningen betyder för dagligvaruhandeln och sällanköpshandel. Med sitt nya automatiserade lager i Jordbro kommer ICA ta sin e-handel till en ny nivå. Det borde öppna för bredare sortiment och snabbare leveranser och i nästa steg butiksnedläggningar. Att Instagram Shopping öppnas för svenska e-handlare innebär att de kommer att kunna länka direkt ner till produktsidorna från sina Instagram-poster. En massiv konverteringsförbättring, men panelen väntar på att Instagrams betallösning implementeras i Sverige. Nya e-handelssiffror från Pay Pal visar att sydeuropéer och sydkoreaner handlar allt mer från svenska e-handlare. Det är dags att se bortom Norden och Nordeuropa för svenska e-handlare. Missa inte avsnitt 67 av podden eHandelstrender där programledare Urban Lindstedt diskuterar med Åsa Lundborg Ling, marknadschef på e-handelsplattformen Litium och Christer Pettersson, e-handelschef på Arvato.