165. E-handelsåret 2020 – himmel och helvete i pandemins spår
Ehandelstrender - En podcast av Urban Lindstedt | Miguru Media AB - Torsdagar
![](https://is2-ssl.mzstatic.com/image/thumb/Podcasts122/v4/f1/6d/78/f16d788d-d6b0-36b6-97f8-bfc7052b10a8/mza_9779407432407918508.jpg/300x300bb-75.jpg)
E-handelsåret 2020 är utan tvekan det mest omskakande i e-handelns historia. Vi har upplevt extrem till tillväxt inom segment som mat, heminredning och apoteksvaror samtidigt som resesegmentet i princip dött. Inom den fysiska handeln funderar vi på om vi ens kommer att ha några fysiska skobutiker i framtiden. Den andra stora händelsen är Amazons fiaskoartade lansering. Frågan är om vi nu underskattar Amazons framtida betydelse i Norden? Vi ska nog passa oss för att underskatta Amazon. Pandemin har också givit dragkraft åt den kinesiska trenden med live shopping – men veckans panel tror att live shopping måste hitta nya former för att fungera i större skala. I årets sista avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Anneli Furustad, e-handelskonsult och partner på konsultbolaget Improove och Christer Pettersson, e-handelschef på Hultafors Group.